maandag 23 oktober 2017

De tas en zijn verhaal...

Het was heerlijk weer dus ik besloot een stuk te gaan fietsen. Ik genoot van de groene omgeving, de vogels die ik hoorde, de blije mensen die ik onderweg tegenkwam... tot ik stuitte op een tas. Een laptoptas die was neergezet tegen een wegwijspaal en deels opengeritst was. De inhoud was zichtbaar; een lichtblauwe spijkerbroek en een grijs t-shirt.

Alles analyseren
Meteen gingen de radertjes draaien. Een heerlijke kwaliteit van hooggevoeligen. Alles willen analyseren.
Ik was zojuist langs een bos gefietst waarvan ik weet dat vluchtelingen zich daar schuil houden. Als het juiste moment daar is komen ze eruit en hopen ze op illegale wijze met de boot, die op steenworp afstand van die plek vertrekt, richting Engeland te kunnen varen, met de hoop op een betere toekomst.

Zoveel vragen
Was deze tas van één van hen? Moest degene plots vluchten en besloot hij het waarschijnlijk kleine beetje bagage wat hij had achter te laten? Heeft hij nog snel iets, wat voor hem van waarde was, eruit gehaald? Waar was de eigenaar nu?
Ik voelde veel verdriet en kreeg een brok in mijn keel. Het verhaal kon ik 'zien'. Beelddenken is ook typisch iets voor hooggevoeligen. Net als emoties van anderen voelen, zelfs dus via een voorwerp. Ik had zoveel vragen, kon de tas maar praten...

Dankbaar zijn
Deze confrontatie deed me weer even beseffen dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik in Nederland geboren ben. Dat ik hier gewoon vrij rond kan fietsen. De middelen heb om eten te kunnen kopen. Een dak boven mijn hoofd heb. Kleding bezit die me warm houdt. Gezond ben. Lieve mensen om me heen heb waarbij ik altijd kan aankloppen.
Allemaal dingen die we vaak vanzelfsprekend vinden maar voor sommigen niet zo hoeven te zijn. Ik mag heel dankbaar zijn voor alles wat ik in mijn leven heb. Dankjewel tas voor deze waardevolle boodschap.
Sta jij ook regelmatig even stil bij de dingen waarvoor je dankbaar bent?
#bewustwording

Geen opmerkingen:

Een reactie posten