Recensies

Recensie NBD/Biblion

Een boek van een Westlandse vrouw (1980) die haar - lang niet eenvoudige - ontdekkingstocht beschrijft betreffende haar eigen hooggevoeligheid. Hooggevoeligheid is een bijzonder sterke gevoeligheid voor sferen van mensen en plaatsen. In dit verhaal spelen onder meer een muzikaal duo, gebeurtenissen in Volendam en vriendinnen een belangrijke rol. Haar verhaal leest als een spreekwoordelijke trein en geeft een helder beeld van haar worsteling en de ontdekkingen die zij heeft gedaan. De auteur heeft een eigen praktijk als masseuse voor (aanstaande) moeders en baby's. Kleine druk.

F.M. Boon (NBD|Biblion recensie)

***********************************************

Geschreven door Marianne Notschaele - reïncarnatietherapeut en uitgever

Leest lekker weg

In mijn vrije uren, verdeeld over 3 dagen, las ik dit boek van Daniëlle van der Stap achter elkaar uit.
Het is een heerlijk laagdrempelig boek, eenvoudig van taal maar bijzonder goed geredigeerd door Saskia Baardman, dat uitstekend weergeeft hoe een jonge vrouw - Marie - leert omgaan met haar hooggevoeligheid en haar paranormale talent.

Marie, synoniem voor Daniëlle van der Stap, vertelt over haar persoonlijke belevenissen op het gebied van HSP (hoogsensitiviteit). Zij legde een lange weg af om haar eigen hooggevoeligheid te accepteren. Van een vrouw met vele lichamelijke klachten - benauwdheid keelgebied en extreme oververmoeidheid - veranderde ze langzaamaan in een sterke, krachtige vrouw die een eigen praktijk heeft waarin ze anderen begeleidt.

Over de inhoud

Vanwege privacyredenen zijn de namen van de personen in dit boek 'Het Stille Verdriet' gefingeerd. Ik begrijp de keuze voor anonimisering, heb er zeker respect voor, maar ik vond dit zelf - als HSP-er :D - lastig bij het lezen. Overal waar namen gebruikt werden in de tekst moest ik voortdurend omschakelen, zo van oh nee, dat is niet 'Marie', maar Daniëlle, zo ook bij andere namen.
Voor wat minder sensitieve lezers zijn de gefingeerde namen geen belemmering bij het lezen, en voor gewone lezers is het juist een prima keuze geweest om namen te kiezen met wat meer afstand tot het onderwerp.

Lees hier de rest van het artikel.

*************************************************

Door Femke de Grijs - Toegepast Psycholoog (gespecialiseerd in hoger opgeleide HSP & vermoeidheid)

Marie is een jonge, hooggevoelige vrouw en heeft last van vermoeidheid. Zo kan ze, ondanks dat ze het wel graag wil, niet fulltime werken. Daarnaast heeft ze vaak last van haar keel en kan soms geen hap door haar mond krijgen. Omgaan met emoties, zoals verdriet vindt ze lastig en humor zet ze als hulpmiddel in, om om te gaan met situaties. Dit ‘weglachen’ heeft ook nadelen. Marie heeft opgekropt, stil verdriet wat niet is geuit.

Dit boek bestaat uit 3 delen, waarin Marie haar weg naar herstel beschrijft. Iets wat Marie kracht geeft is muziek van Lotte & Joris en Volendam. Deze muzikanten en plek zullen een grote rol spelen bij haar weg naar herstel, net zoals inzichten in vorige levens die hiermee verbonden zijn. Gaandeweg het boek wordt steeds duidelijker waarom dit zo is. Zo krijgt Marie te maken met allerlei paranormale waarnemingen; zo ruikt ze bijvoorbeeld af en toe een indringende brandlucht of ziet ze entiteiten (zoals overleden mensen) die niet iedereen waarneemt.

Lees hier verder.

Geen opmerkingen: